Převodovka-spojka-poloosy

Seriová 4 st převodovka

Sériová převodovka má bohužel pro závody dost nevhodné převodové poměry. Pokud tedy chceme mít k motoru vhodnou převodovku, nezbývá než navrhnout nové převodové poměry. Pokud se nám do toho nechce, je třeba alespoň:

1/ zablokovat volnoběžku
2/ provést celkovou kontrolu synchronů, ložisek, gufer atd.
3/ kontrola hřídele satelitů
4/ použít co nejřidší plně syntetický olej

Upravená 4st převodovka

Při návrhu nových převodových poměrů budeme vycházet z toho, že optimální výkon a točivý moment je u upravených motorů v rozmezí 4000-6500 ot/min.
Pokud si do tabulky obr výpočet převodovka dosadíme ještě správný obvod kola, vychází pro čtyřstupňovou převodovku např. viz

převodovka výpočet

Navržené poměry a rychlosti dosadíme do pilového diagramu obr diagramdiagram-převody porovnání a zkontrolujeme křivku. Teoreticky by měla být co nejpřímější. V první řadě navrhujeme st.1. a od toho se odvíjí další.
Upravujeme rychlosti 1-3, čtyřka zůstává sériová.
Nejobtížnější je úprava 1 rychlosti pro malý průměr kola na hnací hřídeli.
Běžný postup výroby ozubení je ten, že se osoustruží (odstraní) ozubení na originál kole a na něj se nalisuje a pojistí svárem nové ozubení. Ne všechny převodové poměry jdou udělat, to už záleží na domluvě se specializovanou firmou. Doporučuji pana Bartáška, nebo pana Lišku. Obvyklá cena je cca 2-2500,-/kolo, takže počítejte pro šest koleček min. 12-15tis Kč.
Odměnou vám bude úplně jiný pocit z jízdy, kdy na sebe rychlosti navazují.

Převodovka 5 st

Koncem osmdesátých let bylo v ČR vyrobeno cca 8ks pětistupňových převodovek, na jejichž výrobě jsem se podílel, bohužel výkresy se nedochovaly. V současné době vím o čtyřech kusech a jedné vyrobené v roce 2012 Michalem Kašparem z Liberce.
Pokud vím, tak něco připravuje Honza Votápka podle německé předlohy a podle toho co jsem viděl, tak to vypadá dobře, podívejte se na jeho web.
Převodové poměry v originál homologaci nejsou příliš dobré, jednička a pětka je jako u 4st, přínos pro závodní použití je ale nesporný.
Návrh lepších převodů viz tab výpočet převodovka.

Samosvorný diferenciál (špéra)

Běžně se jezdí se dva typy samosvorů:

a/ kolíkový, který má spíše měkčí záběr a řekl bych že i lepší náběh. Nedá se použít pro větší výkony. Jezdil se na favoritech a feldách do výkonu cca 80-100Ps. Je bohužel dost náchylný  na opotřebení a náročný na údržbu. Pokud ho minimálně po sezoně nerepasujete, tak se s ním můžete rozloučit. Pro Trabanta s malým výkonem je ale vhodný. Já jsem ho jezdil na rallyecrosu,  vyráběl mi ho Petr Krejbich a fungoval super.

b/ lamelový je vhodný pro jakýkoliv výkon. Je trochu tvrdší, záleží ale na nastavení. Není tak náchylný na opotřebení a není nutná častá údržba. Honza Votápka ho nabízí s unašeči z VW.

Použití kteréhokoliv typu pro rallyecros je naprosto nezbytné, pokud chcete být úspěšní. Pro rally (myslím pro trabanty) je to trochu problém. Na šotolině to má bezpochyby velký přínos, na asfaltu a širších pneumatikách může být velký problém auto uřídit. Může to být až nebezpečné, protože nemáte servo a může vás to trochu přeprat.

Poloosy

Běžné tříkamenné sériové poloosy plně dostačují.

Protože jsem dříve jezdil na rallycrossu špéru, kde byly poloosy z Felicie, používám je i pro rally.

Tato úprava je poměrně náročná, do unašečů převodovky se musí navařit upravená planetová kola ze Škody Felicie, poloosa se musí zkrátit.

Zkracování poloosy:

poloosa

na zkrácenou tyč navlečeme převlečnou trubku (ideálně s přesahem 0,1mm, zatepla) dl.nejméně 200mm, radiálně provrtanou osmi otvory na průměr cca 10-12mm, přes otvory zavaříme, nevaříme na kraji trubky!

Vnější kloub upravit osoustružením na průměru. Drážkování zůstává.

 Spojka

1/ pro motory s výkonem do 30PS stačí sériová spojka bez jakýchkoliv úprav.

2/ pro motory s výkonem 40-45PS je sériová spojka opravdu na hraně, zvlášť při rozjezdech s může velmi lehce přehřát a při další jízdě prokluzovat.

Proto používáme zdvojenou talířovou pružinu pro přítlačný talíř a kvalitní obložení lamely, raději bez odpružení. Toto řešení je naprosto dostačující.

přítlačák1přítlačák3

Postup úpravy přítlačného talíře:

Odbrousíte hlavičky nýtů které drží talířovou pružinu a vyrazíte je.  Do plechu přítlačáku vyříznete závit M6.  Vyrobíte 6ks trnů dle obr (rozměry pro tl. pružiny 2mm). Do plechu přítlačáku zašroubujete lehce trny, z druhé strany lehce přitáhnete matici M6, kterou zajistíte bodově co. Trn vyšroubujete, vložíte obě pružiny s opěrným a pojistným kroužkem a namontováním trnu přitáhnete. Závit trnů potřete loktite proti povolení. Na trnu je vhodné pro snadné dotažení vyrobit zářez pro šroubovák.

přítlačák4přítlačák5přítlačák nýt

3/ pro větší výkony 50-55PS je dvojitý přítlačný talíř také dostačující, ale k tomu je lepší použití keramické lamely. Pro tento systém je třeba podložit přítlačný talíř ocelovým mezikružím tl. 1,5mm protože keramická lamela je o cca 1,5mm tlustší. Cena lamely je sice o řád vyšší, ale já osobně jezdím stejnou lamelu již čtyři roky a úbytek na tloušťce je cca 0,7mm, tak mi snad vydrží až do konce mého závodění.

Vypínací ložisko používáme u všech variant sériové.