Trabant motory 800cm3 a více

Motor 800cm3

Už asi před rokem (možná před dvěma) jsem líbil, že dám na web moje zkušenosti ze stavby motoru 800cm3. První myšlenka byla, že se do nově odlitého a zesíleného válce Trabant vloží vložka z ČZ 380.To bylo někdy  v roce 2014. Byla to ale slepá ulička, vyskytlo se tam mnoho problémů. Další varianta byla vyfrézovat válce včetně žeber z kusu duralu, to jsem už měl v už podstatě nakreslené, ale pak přišel Honza Votápka s možností odlitků válců i nových vložek. To už vypadalo jako správná cesta.

 

přehřátá přepážka se vyboulila dovnitř, hliník se přetáhl přes kroužky a bylo hotovo

Byl to ale teprve začátek. První varianty motorů se zadíraly a hořely u nich písty, viz. obrázek. Příčinou bylo mimo jiné přehřívání přepážky ve výfukovém kanále.

První varianta motoru s přepážkou

jen složit

Po jejím odstranění se problém vyřešil, ale jen na chvíli. (Honza šel pak trochu jinou cestou). Věděl jsem že když kroužek ztratí oporu ve výfukovém kanále může to být problém. Také byl, i když jsem udělal velké náběhy. Kroužky zřejmě vibrovaly natolik, že upadly zajišťovací kolíčky. Nicméně to byl posun. Další fáze tedy byla zmenšit šířku výfukového kanálu a od té doby bylo po problémech.

Bez přepážky to funguje skvěle

Poslední varianta evo 2017 s karburátorem Mikuni 38mm

Samozřejmě tohle nebyly všechny problémy při vývoji. V mezičase se Honzovi pootočila klika a musel  jí při výrobě nechat začepovat a další mnoho drobností. Nastavení motoru nemůže fungovat bez teploměrů výfukových plynů.  Úplně první varianta motoru měla na brzdě 64 PS, což bylo trochu zklamání. Od té doby jsme nebrzdili, ale odhadem to šlo po úpravách a naladění na 70PS. Podstatný je ale super točivý moment, s tím bychom ani nemuseli mít pětikvalt :-) Motor má nyní celkem asi 1200km, z toho ostrých 450 a po kontrole vypadá bez problémů.

Klapkový motor

Vývoj ale musí jít kupředu a protože jsem se v zimě nudil, tak jsem začal vymýšlet. Je evidentní, že jeden karburátor má problémy naplnit větší obsah a jít na větší průměr než 38mm mi nepřipadalo správné. První impuls byl, že jsem viděl karter s klapkami na motoru 650cm3. Domečky byly vařené a to se mi vůbec nelíbilo. Tím vznikají obrovské problémy se zkroucením karteru. Šel jsem cestou ocelových domečků našroubovaných na karteru a vylepených belzonou. Bylo to hodně pracné, ale výsledek je super, první testy jsou nadějné. Motor má dva karburátory Keihin 38mm, Honzo i s tímhle motorem dík za kooperaci. Další vývoj bude otevření pátého kanálu a pár drobných úprav.

20180309_111455

20180309_111603

 

18.4.2018

Tak jsem zase vše rozebral a ani nechci popisovat problémy s vylisováním vložek z válců. Jsou tam s přesahem asi 0,12mm a moc se jim ven nechtělo. Nicméně se podařilo a pátý kanál je otevřený a motor znovu složený. Teď ho montovat nebudu, na Hořovicích jedeme s jednokarburátorem. Dáme ho na Podbrdskou.

11.5.

Na podbrdské dvoukarburátor vydržel jen polovinu první rz a byl konec. Vím kde byla chyba, ale myslel jsem že to vydrží, nevydrželo, ale to je vývoj. Jeli jsme ho tam jen testovat. Rozhodně jede ale lépe než jednokarburátor.

4.5.2019

První vítězství s klapkovou devítistovkou Hořovice 2019 H2, více v oddílu náš team 2019